Jak bawiąc się, uczymy?
NASZE ZABAWY W CZYTANIE
Podstawową formą działalności dzieci w wieku przedszkolnym jest zabawa. Jednocześnie bawiąc się, ciągle się uczą i poznają otaczający świat. Podczas zabawy, w sposób naturalny poz-nają nowe informacje i wykonują wiele, różnorodnych czynności. Doskonale radzą sobie z nauką, gdyż w dociekliwe odkrywanie świata angażują nie tylko wszystkie zmysły, ale również całe ciało. Czytanie jest kluczem do rozwoju dziecka, które otwiera skarbnicę całej wiedzy i informacji. Poprzez zabawę w czytanie rozbudzamy w dzieciach tę pasję oraz zarażamy ciekawością świata i głodem wiedzy.
Dzięki przygotowaniu do wczesnego czytania, dziecko:
-
jest ciekawe świata i samodzielne – łatwiej mu odnaleźć się w świecie informacji i znaleźć odpowiedź na nurtujące pytania.
-
zazwyczaj czyta szybciej i swobodniej.
-
ma dostęp do informacji, do których nie czytający rówieśnik dotrze w wieku 7,8 lat.
-
ma lepszą zdolność koncentracji oraz pamięć.
-
będzie czytać swobodniej, gdyż nie kojarzy tego zajęcia z przedmiotem w szkole i oceną, lecz z zabawą.
-
ma wyższą samoocenę – jest z siebie dumne.
Wśród metod, które w sposób naturalny i aktywny wprowadzają dzieci w świat liter, a poprzez zabawowy charakter nauki sprawiają, że staje się on dostępniejszy i bardziej przyswajalny wyróżniamy:
-
odimienną metodę I.Majchrzak, która stanowi podstawę zabaw w czytanie,
-
metodę naturalnej nauki języka,
-
metodę G.Domana.
Metody te nie wykluczają się, lecz przeciwnie – łączą i uzupełniają. Zastosowanie ich elementów pozwoli na jednoczesne kształtowanie wszystkich zmysłów potrzebnych do umiejętności czytania, a nie wybiórczo np. wzroku lub słuchu.
Odimienna metoda Ireny Majchrzak polega na tym aby imię dziecka uczynić słowem otwiera-jącym świat pisma. Polega na wprowadzeniu dziecka w tajemniczy świat czytelnictwa, przy wykorzys-taniu jego imienia. Dziecko przez własne imię, z którym się utożsamia, rozbudza swoje zainteresowanie pismem, pisaniem i czytaniem. Ma okazję przyjrzenia się charakterystycznej formie każdej litery i rysun-kowi całego imienia. W tej koncepcji, zabawy i gry są wspólne dla wszystkich, w których jednak każdy działa z innym materiałem. Metoda ma charakter analityczno – syntetyczny, a zestawy obrazkowo – słowne pomagają w percepcji tekstu na bazie poznanych liter.
Metoda ta podzielona jest na kilka, następujących po sobie etapów:
1- inicjacja
2- ściana pełna liter
3- prezentacja alfabetu
4- gra w loteryjkę
5- targ liter
6- nazywanie świata
7- pierwsze lektury
Naturalna nauka języka to metoda, której założenia zostały przejęte z Nowej Zelandii, a oparta jest na rozwijaniu i pogłębianiu chęci dziecka do nauki mówienia, czytania oraz kreślenia symboli graficznych, czemu towarzyszy szeroko rozumiana aktywność twórcza – dramatyczna, muzyczna, ruchowa i plastyczna. Czytanie rozpoczyna się od fazy zdaniowego i wyrazowego czytania globalnego, a elementem wspierającym tę umiejętność jest analiza i synteza słuchowo – wzrokowa w trakcie pisania oraz rozwiązywania różnego rodzaju zadań (indywidualnych i zbiorowych). Metodzie towarzyszą książeczki dla dzieci.
Podstawowym zadaniem nauczyciela jest zapewnienie warunków sprzyjających indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych poprzez:
– organizowanie pracy zbiorowej, indywidualnej i w małych grupach;
– odpowiednie zagospodarowanie sali – wydzielenie miejsc stanowiących okazję do podejmowania określonej aktywności
– umożliwienie dzieciom własnej działalności w kącikach zainteresowań, prowadzących m.in. do nabywania kompetencji językowych
Metoda Glenna Domana polega na globalnej nauce czytania. Jej autor to amerykański fizykotera-peuta i twórca metody rehabilitacji osób z uszkodzeniem mózgu. Wg niego dziecko ma „nieograniczony głód wiedzy połączony z łatwością przyswajania sobie nowych informacji” i „im więcej informacji wchłonie poniżej piątego roku życia, tym więcej ich zapamięta”. Oprócz doskonalenia kompetencji językowych, waż-ną rolę w jego koncepcji odgrywa oddziaływanie na analizatory wzroku i słuchu oraz rozwijanie spostrzegawczości. Nauka czytania odbywa się podczas kolejnych etapów:
I ETAP – pojedyncze słowa;
II ETAP – wyrażenia dwuwyrazowe;
III ETAP – proste zdania;
IV ETAP – rozbudowane zdania;
V ETAP – książki;
Polega ona na organizowaniu dzieciom kilku sesji w ciągu dnia, podczas których w szybkim tempie, głośno odczytuje się słowa z tzw. ,,kart migawkowych”, napisanych czerwonym, a w późniejszej fazie czarnym drukiem. Autor podkreśla znaczenie systematyczności i konieczność tworzenia atmosfery zabawy oraz przestrzega przed sprawdzaniem umiejętności, które zniechęca i zmniejsza wiarę we własne możliwości.
Opracowała – Wanda Bochenkiewicz
27
GRU
2018
389
razy
czytano
p8zawiercie.pl