ZASADY ZACHOWAŃ OBOWIAZUJĄCE W PRZEDSZKOLU
Zasady zachowań obowiązujące w przedszkolu
W przedszkolu obowiązuje “Kodeks przedszkolaka”, w którym zawarte są, jednakowe dla wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkola, normy dotyczące:
- zachowania w sali,
- zachowania w szatni,
- zachowania w łazience,
- zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym,
- zachowania podczas wycieczek i spacerów.
Zasady zachowań w sali:
- Wrzucam śmieci do kosza.
- Sprzątam zabawki i odkładam na miejsce.
- Odkładam na miejsce przybory i zabawki.
- Na zajęciu podnoszę rękę do góry, jeśli chcę coś powiedzieć.
- Siedzę poprawnie przy stoliku lub na dywanie podczas organizowanych zajęć.
- Dzielę się zabawkami i materiałami.
- Jestem cicho gdy:
- inni cicho pracują,
- bawią się,
- czytamy i słuchamy,
- inni są zmęczeni;
- inni odpoczywają.
- Układanki, książki oglądam przy stole.
- Po skończonym układaniu sprawdzamy czy nic z układanki nie spadło pod stół.
- Klocki wyjmuje z pojemników ( nie wysypuję wszystkich na dywan).
- Na kanapę nie wchodzimy z nogami, zdejmujemy kapcie przed wejściem na materace w kąciku odpoczynku.
- Pełnię obowiązki na rzecz grupy- dyżur przez dzieci 5-6 letnich (łazienka, kąciki zabaw, przybory, szatnia).
Zasady zachowań podczas spożywania posiłków:
- Siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi, nie kręcimy się.
- Jemy w ciszy, (tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy), nad talerzykiem.
- Jemy z zamkniętymi ustami, każdy kęs dobrze gryziemy i powoli żujemy.
- Sztućcami posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów.
- Jeśli chcemy “ dokładkę” podnosimy rękę.
- To czego nie lubimy, odkładamy na brzegu własnego talerza.
- Nie bawimy się jedzeniem.
- Odchodząc od stołu, zasuwamy krzesło i mówimy “dziękuję”.
- Cicho siadamy i wstajemy od stołu.
Zasady zachowań w łazience:
- Nie biegamy po łazience.
- Nie rozchlapujemy wodę,
- Cierpliwie oczekujemy na swoją kolej,
- Najpierw korzystamy z toalety a potem myjemy ręce.
- Myjemy ręce: przed oglądaniem książek, przed i po posiłkach, po przyjściu z podwórka, po pracach plastycznych
- Oszczędnie zużywamy wodę, mydło i ręcznik.
- W miarę możliwości myjemy ręce sprawnie i szybko.
Zasady korzystania z toalety:
- korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo;
- zawsze po sobie spłukujemy toaletę;
- wkładamy bieliznę w toalecie;
- pamiętamy o ekonomicznym korzystaniu z papieru toaletowego;
- jeżeli dziecko potrzebuje pomocy w toalecie, zgłasza potrzebę nauczycielce;
Zasady zachowań w szatni:
- Do szatni wchodzimy parami (zorganizowaną grupą).
- Nie biegamy po szatni.
- Po ubraniu lub rozebraniu się ustawiamy się w pary w wyznaczonym przez Panią miejscu.
- Nie hałasujemy.
- Pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy.
- Nie używamy zabawek pozostawionych w szatni przez inne dzieci.
- Odzież wieszamy na wieszaku, buty ustawiamy pod ławką, a kapcie na półce.
- Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko ( spodnie, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki).
- Przed wejściem do budynku otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu i wycieramy o wycieraczkę.
- Przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (rękawiczki, czapka, kurtka, szalik, sweter, buty, spodnie).
Zasady zachowań w ogrodzie przedszkolnym:
- przed wyjściem na podwórko korzystamy z toalety;
- do ogrodu wchodzimy i wychodzimy w parach;
- bawimy się w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu;
- Nie oddalamy się od grupy;
- dzieci starsze bawią się tak, aby nie powodować zagrożenia dla młodszych;
- w przedszkolu obowiązuje regulamin placu zabaw, umieszczony w ogrodzie przedszkolnym;
Zasady zachowania podczas wycieczek i spacerów
Zgodne z regulaminem obowiązującym w przedszkolu.
Na spacerze:
- przed wyjściem z budynku przedszkola sprawdzamy, czy wciągnięty jest podkoszulek , a ubranie nałożone prawidłowo (buty, czapka, rękawiczki, zapięta kurtka).
- spacerujemy idąc w parach i trzymając się za ręce;
- w miarę możliwości idziemy sprawnie, nie depcząc kolegów idących przed nami;
- nie rozmawiamy zbyt głośno;
- słuchamy poleceń nauczycielki;
- idziemy jedną stroną chodnika – prawą.
Na wycieczce:
- do autokaru wchodzimy pojedynczo;
- siadamy na miejscach wyznaczonych przez nauczycielkę;
- podczas przejazdu wyłącznie siedzimy na swoich miejscach;
- przed wejściem i po wyjściu z autokaru ustawiamy się parami;
- jeśli wchodzimy do pomieszczeń (teatr, filharmonia, muzeum) nie oddalamy się od grupy;
- ubranie wieszamy w wyznaczonym przez nauczycielkę miejscu, pamiętając, aby rękawiczki schować do kieszeni ,a czapkę i szalik do rękawa;
- chęć skorzystania z toalety zawsze zgłaszamy nauczycielce.
Stosowane wzmocnienia pozytywne:
- pochwała indywidualna;
- pochwała przed całą grupą;
- pochwała przed rodzicami;
- nagroda polegająca na sprawieniu dziecku przyjemności (np.: ciekawa zabawka, ulubiona książka, gadżet i inne według możliwości);
- ustalenie wzmocnienia pozytywnego w domu przez rodziców, po konsultacji z nauczycielem;
Stosowane wzmocnienia negatywne:
- zadośćuczynienie wyrządzonej krzywdzie, naprawienie szkody;
- odmówienie dziecku przyjemności;
- czasowe odbieranie przyznanego przywileju;
- “krzesełko do myślenia” – chwilowe wykluczenie dziecka z zabawy w celu przemyślenia swojego postępowania;
- rozmowa z rodzicami;
- zastosowanie wzmocnienia negatywnego w domu przez rodziców po konsultacji z nauczycielem;
- włączenie rodziców w proces wychowawczy i wspólne ustalenie działań o charakterze długofalowym, przy częstym niestosowaniu się przez dziecko do zasad zachowania obowiązujących w przedszkolu;
03
KWI
2018
181
razy
czytano
p8zawiercie.pl