Muzyka w życiu dziecka…
Muzyka wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka. Przez swój rytm, harmonię, dynamikę i tempo może wpływać na wyobraźnię, wspomagać proces rozwoju aktywności motorycznej, sprzyjać socjalizacji oraz ułatwiać kształtowanie emocjonalności młodego człowieka.
Edwin Gordon – muzyk, pedagog i psycholog posiadający wieloletnie doświadczenie w umuzykalnianiu małych dzieci i niemowląt stwierdził, że: …przez muzykę dziecko zyskuje wgląd w siebie i w innych oraz w samo życie i co może być najważniejsze, muzyka umożliwia mu rozwój i utrwala wyobraźnię…”
Do głównych form aktywności muzycznej, najczęściej stosowanych w edukacji przedszkolnej, należy:
- śpiew – jest to jedna z najbardziej ulubionych form działalności muzycznej dzieci. Rozwija słuch, muzykalność i sprawność wokalną. Śpiew z uwzględnieniem ćwiczeń oddechowo – emisyjnych, słuchowych, poczucia rytmu ma również ogromne znaczenie logopedyczne.
- gra na instrumentach perkusyjnych oraz muzykowanie elementami dźwiękonaśladowczymi kształci słuch i poczucie rytmu. Wpływa pozytywnie na sprawność manualną dziecka (np. szybkość, dynamikę, precyzję, koordynację, plastyczność i dokładność ruchów).
- ekspresja plastyczna (malowanie inspirowanie słuchaną muzyką). Rozwija motorykę małą, kształci wyobraźnię, ułatwia rozładowanie emocji.
- ekspresja ruchowa z muzyką (zabawa, taniec, psychodrama, pantonima). Rozwija ekspresję twórczą i pomaga w uzewnętrznieniu stanów emocjonalno – uczuciowych oraz doskonaleniu motoryki dużej dziecka.
- ekspresja słowna (tworzenie rymowanek, wierszyków do słuchanej muzyki). Doskonal mowę dziecka przez rytmizowanie sylab, słów, zdań, wyliczanek, wierszyków oraz tworzenie tekstu do podanego rymu.
- percepcja muzyki – wpływa regulująco na emocjonalną sferę aktywności.
02
PAŹ
2017
327
razy
czytano
p8zawiercie.pl