NOWATORSKIE METODY PRACY STOSOWANE W WYCHOWANIU ZDROWOTNYM
Zdrowe, zgrabne, o pięknej sylwetce dziecko to marzenie wszystkich rodziców i dążenie wychowawców. Czy takie będzie, w dużym stopniu zależy od warunków, jakie mu zapewnimy, stylu życia, nawyków jakie mu przekażemy.
Mała aktywność ruchowa sprawia, że mięśnie są słabsze, a układ krążenia i oddechowy mniej wydolne. Ruch zatem jest podstawowym bodźcem rozwojowym. Dzięki aktywności ruchowej dziecko poznaje otoczenie i opanowuje nowe umiejętności. Ruch wpływa stymulująco na rozwój dziecka. Więc jest jednym ze wskaźników rozwoju i zdrowia.
Okres przedszkolny jest szczególnie znaczący dla kształtowania motoryczności dziecka. Nabywa ono pewnych umiejętności, które w dalszych etapach życia jedynie doskonali. Troska o prawidłowy rozwój fizyczny dziecka, o zapewnienie mu odpowiedniej ilości wszechstronnego ruchu jest działaniem na rzecz szeroko pojętego zdrowia dziecka – zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego.
W przedszkolu i w domu uczy się ono nowych ruchów i doskonali zdobyte umiejętności. Dziecko mniej sprawne ruchowo już w wieku przedszkolnym bywa izolowane przez rówieśników, bo psuje zabawę a odsunięcie od zabaw z rówieśnikami utrudnia proces uspołecznienia.
Ruch rozwija psychikę i osobowość dziecka a aktywność fizyczną traktuje się jako przejaw aktywności intelektualnej i wyraz rozwoju psychicznego dziecka.
Można powiedzieć, że aktywność ruchowa stanowi ważny element:
- Prawidłowego rozwoju organizmu, jego układów i narządów,
- Rozwijania funkcji i wydolności organizmu,
- Tworzenia poprawnej postawy i budowy ciała,
- Przystosowania do życia w otaczającym środowisku przyrodniczym i społecznym,
- Zabiegania chorobom,
- Rozwoju psychicznego i społecznego,
- Terapii wieku zaburzeń i chorób.
Gimnastyka powinna być dla przedszkolaka radosną zabawą. Dla dziecka
ważne jest, że razem z dziećmi w przedszkolu może poskakać, rzucać, rywalizować, zwyciężać, uczyć się nowych ruchów i pochwalić ich opanowaniem. Dziecko oczekuje od tych ćwiczeń głównie zabawy satysfakcji i przyjemności, a na dorosłych spoczywa obowiązek przygotowania, doboru i prowadzenia ćwiczeń.
Właściwa atmosfera ćwiczeń powoduje, że dziecko domaga się ich i są one dla niego chwilą relaksu i przyjemności.
Omówione w opracowaniu metody i ćwiczenia są przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym. Zrezygnowałyśmy jednak z określania, które ćwiczenia są odpowiednie dla poszczególnych grup wiekowych. Powodem tego jest duże zróżnicowanie umiejętności ruchowych i sprawności motorycznej poszczególnych dzieci.
29
STY
2017
351
razy
czytano
p8zawiercie.pl