Dla rodziców
Artykuły dla rodziców
ĆWICZENIA PERCEPCJI I PAMIĘCI WZROKOWEJ ORAZ KOORDYNACJI WZROKOWO- RUCHOWEJ.
ĆWICZENIA PERCEPCJI I PAMIĘCI WZROKOWEJ ORAZ KOORDYNACJI WZROKOWO- RUCHOWEJ.
ĆWICZENIA PERCEPCJI I PAMIĘCI WZROKOWEJ ORAZ KOORDYNACJI WZROKOWO- RUCHOWEJ.
- OBSERWACJA:
-
- obserwacja bliższego i dalszego otoczenia, dostrzeganie różnic, nazywanie ich;
( np. cykliczność pór roku, zmiany w przyrodzie itp.)
- nazywanie i identyfikowanie zmian w otoczeniu, zapisywanie własnych obserwacji w postaci wzorów, symboli, znaków i zapisów;
- rozpoznawanie i wskazywanie wybranych przez nauczyciela figur, symboli, znaków; np. ,,Pokaż znaki drogowe w kształcie trójkąta”
- wskazywanie i nazywanie wybranych symboli, znaków graficznych a także przedmiotów w kształcie wybranych liter i znaków;
- obserwacja i naśladowanie ruchem wskazanego kształtu; np.,, Stań tak, aby twoja postać przedstawiała kształt wybranej litery”.
- werbalizacja spostrzeżeń – obserwacja i naśladowanie gestów;
- WYSZUKIWANIE:
- takich samych symboli graficznych (figur, liter, cyfr ) w otaczającej dziecko rzeczywistości;
- par figur , liter, cyfr – małych i dużych;
- takich liter, sylab i wyrazów(1-sylabowych i wielosylab.) w rozsypankach , w loteryjkach , loteryjkach i dominach, w tle obrazka, w tekście;
- symboli graficznych nie należących do podanego zbioru;
- ukrytych na obrazkach figur, znaków symboli;
- figur , liter, cyfr na tle obrazka , wg wzoru na karcie;
- identyfikowanie i wskazywanie figur , znaków, liter w plątaninach graficznych;
- ze zbioru różnych figur wyrazów pozornie podobnych –nie pasujących do grupy;
- sylab , wyrazów na podstawie sylaby lub wyrazu mówionego, odczytywanego przez nauczyciela;
- wyszukiwanie wyrazów w tekście;
- różnic w wyrazach o pozornie podobnym kształcie graficznym.
- UKŁADANIE WYBRANYCH SYMBOLI GRAFICZNYCH:
- układanie figur, liter, cyfr wg wzoru, z pamięci , bez wzoru;
- nakładanie liter, cyfr na plansze;
- układanie figur, liter, symboli z części wg wzoru, na wzorze, bez wzoru;
- układanie figur, symboli z elementów przyrodniczych, patyczków, klocków itp.
- układanie mozaiki z klocków, figur, znaków graficznych na podstawie wzoru lub wg własnego pomysłu;
- domina z figur ,literowe ( układanie w taki sposób, aby sąsiednie litery nowych wyrazów były identyczne;
- układanie symboli graficznych wg poleceń ;
- nakładanie sylab na plansze z jednoczesnym ich odczytywaniem;
- układanie wyrazów z sylab ( rozsypanki sylabowe);
- układanie wyrazów z sylab wg wzoru : słuchowego i wzrokowego;
- układanie zdań z wyrazów wg wzoru.
WYODRĘBNIANIE:
- elementów, przedmiotów, figur, symboli , znaków;
- wybranych symboli graficznych na podstawie wzoru, z pamięci;
- całości z tła (ukryte figury, znaki :litery, cyfry);
- liter w wyrazach;
- różnic między obrazkami pozornie identycznymi: -odróżnianie figur ,znaków ( liter, cyfr) od tła, -dobieranie wybranych symboli graficznych,
- jednakowych obrazków wg różnych kryteriów ( zwiększona liczba elementów); na zasadzie układanek;
- jednakowych par figur , liter, cyfr ( układanki – dobieranki oparte na zasadzie przynależności, kolorowanie i wypełnianie figur, liter ,cyfr wg wzoru –piktogramy;)
-liter wielkich do małych,
-liter drukowanych do pisanych,
-wyrazów do obrazka,
-wyrazów różniących się tylko jedną literą,
– zdań do obrazka.
- RÓŻNICOWANIE:
- różnicowanie i układanie wg różnych kryteriów: wielkości, kształtu( klocki Rocławskiego ), koloru ( klocki Denisa ), kierunku i położenia;
- elementów graficznych i rysunków ;
- obrazków pozornie takich samych;
- liter najczęściej mylonych ( n –u , b-d-p );kształtów literopodobnych.
- SEGREGOWANIE :
- wybranych symboli graficznych wg wybranego kryterium ( kształtu, wielkości, elementów składowych liter: litery z brzuszkami, liniami pionowymi, poziomymi, ukośnymi) ;
- wyrazów ze względu na podobieństwo graficzne liter ( np. a ( o,ą ) , e ( o, ę ), m ( n) , t ( ł, l ); wyrazów takich samych;
- o takiej samej liczbie liter;
- z samogłoską, spółgłoską : w nagłosie, śródgłosie, wygłosie;
PORÓWNYWANIE I UZUPEŁNIANIE WSKAZANYCH SYMBOLI GRAFICZNYCH:
- porównywanie par obrazków, wskazywanie podobieństw i różnic;
- porównywanie par obrazków, wskazywanie i nazywanie różniących ich liter;
- uzupełnianie braków na obrazkach;
- uzupełnianie brakujących elementów na rysunkach i obrazkach;
- uzupełnianie kształtów złożonych przez łączenie punktów, zamalowywanie, zakreślanie, kolorowanie pól oznaczonych symbolami; uzupełnianie szlaczków przez dorysowywanie odpowiednich znaków;
- ciągów literowych wg wzorów; uzupełnianie zdań z lukami ( wyszukiwanie wyrazów z rozsypanki); uzupełnianie w wyrazach brakujących liter i sylab;
- ROZPOZNAWANIE PREZENTOWANYCH SYMBOLI
GRAFICZNYCH:
- takich samych elementów obrazkowych, literowych, sylabowych;
- liter, sylab, wyrazów uprzednio prezentowanych ( loteryjki literowe, obrazkowe, wyrazowe);
- ODWZOROWYWANIE;
- figur, cyfr, liter z gotowych elementów zgodnie z podanym wzorem ( na wzorze, obok wzoru, zgodnie z zapamiętanym wzorem, bez wzoru);
- kalkowanie, kolorowanie i graficzne przedstawienie szlaczków, ornamentów i kompozycji przy użyciu szablonów.
CZYTANIE I ODCZYTYWANIE UKŁADÓW SYMBOLI GRAFICZNYCH.
- całościowe odczytywanie wyrazów ( z rozsypanki wyrazowej i zdaniowej);
- samodzielne układanie i odczytywanie zdań z rozsypanek;
- samodzielne czytanie prostych tekstów ( bez zrozumienia , ze zrozumieniem ).
02
PAŹ
2016
237
razy
czytano
p8zawiercie.pl