Kompetencje dziecka 4 – letniego
Obszar: edukacja społeczno – moralna
Używa zwrotów grzecznościowych
Pomaga w porządkowaniu zabawek
Rozumie potrzeby innych dzieci.
Uznaje prawa innych dzieci w zabawie.
Uprzejmie zachowuje się w stosunku do kolegów.
Rozumie znaczenie koleżeństwa, dobroci…
Jest opiekuńczy w stosunku do innych dzieci.
Rozpoznaje dobre uczynki.
Przestrzega umów panujących w grupie.
Rozpoznaje godło i barwy narodowe.
Wie, jak nazywa się nasze miasto.
Obszar: edukacja w zakresie mowy i myślenia.
Swobodnie porozumiewa się z dziećmi.
Swobodnie prowadzi rozmowę z nauczycielką.
Opowiada obrazek w sposób szczegółowy.
Słucha wypowiedzi kolegów, koleżanek.
Posiada bogaty słownik bierny i czynny.
Wypowiada się pełnymi zdaniami.
Kontroluje swoje wypowiedzi.
Prowadzi rozmowy z użyciem poprawnych form gramatycznych.
Dokonuje złożonych operacji myślowych: porównuje, wyodrębnia, klasyfikuje, dokonuje analizy i syntezy…
Dba o kulturę słowa.
Dokonuje autoprezentacji.
Rozwiązuje zagadki.
Obszar: edukacja ruchowa
Prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.
Potrafi stać na jednej nodze.
Czworakuje w przód, w tył.
Rzuca do celu.
Przeskakuje przez narysowane linie, szarfy.
Obszar: edukacja zdrowotna
Sygnalizuje swoje oddalenie od grupy.
Zna swoje imię i nazwisko.
Stosuje zasadę mówienia umiarkowanym głosem.
Rozumie konieczność dbania o swoje zdrowie.
Samodzielnie ubiera się i rozbiera.
Dba o czystość osobistą.
Kulturalnie spożywa posiłki.
Obszar: edukacja komunikacyjna
Zna podstawowe zasady poruszania się po drogach.
Rozumie znaczenie sygnalizatora świetlnego.
Rozpoznaje miejsca przeznaczone dla pieszych.
Obszar: edukacja muzyczna
Wyodrębnia różnice między dźwiękami: głośno – cicho, wysoko – nisko, smutno – radośnie.
Rozpoznaje piosenkę po nuconej melodii.
Rozpoznaje proste instrumenty muzyczne.
Śpiewa piosenki poznane w przedszkolu.
Tańczy prosty taniec poznany w przedszkolu.
Obszar: edukacja estetyczna
Zauważa zmiany o charakterze estetycznym w wyglądzie osób, w pomieszczeniach.
Swobodnie posługuje się narzędziem malarskim: kredki, farby…
Samodzielnie wykonuje prace plastyczne.
Obszar: edukacja techniczna
Nazywa zawody ludzi z najbliższego otoczenia.
Podejmuje działania konstrukcyjne.
Obszar: edukacja przyrodnicza
Rozpoznaje zwierzęta i ptaki.
Zna nazwy pór roku.
Zna nazwy kwiatów spotykanych w otoczeniu.
Określa zjawiska charakterystyczne dla pór roku.
Rozpoznaje owady: motyl, mucha, biedronka…
Nazywa drzewa w najbliższym otoczeniu.
Obszar: edukacja matematyczna
Posługuje się określeniami dotyczącymi kierunków i położenia przedmiotów w przestrzeni: przed siebie – za siebie… , daleko – blisko, wyżej – niżej…
Wyodrębnia w najbliższym otoczeniu figury geometryczne.
Określa wielkość, długość, szerokość przedmiotów.
Klasyfikuje przedmioty według: przeznaczenia, wielkości, koloru, długości, grubości, ciężaru.
Posługuje się liczebnikami głównymi.
Ocenia pojemność naczyń.
Określa czas trwania czynności.
Obszar: edukacja w zakresie przygotowania do pisania i czytania
Składa obrazek złożony z części.
Rozpoznaje odgłosy: zwierząt, pojazdów, dochodzące z otoczenia.
Tworzy rymy.
Dobiera w pary słyszane wyrazy: półka – bułka, paczka – kaczka, teczka – beczka, rak – mak, pasek – piasek…
Sprawnie reaguje na mechaniczne sygnały dźwiękowe w zabawach ruchowych.
13
WRZ
2016
305
razy
czytano
p8zawiercie.pl