Jak wychowujemy swoje dzieci?
Gdybym mogła od nowa wychowywać dziecko…Diane Loomans
Gdybym mogła od nowa wychowywać dziecko,
częściej używałabym palca do malowania, a rzadziej do wytykania.
Mniej bym upominała, a bardziej dbała o bliski kontakt.
Zamiast patrzeć stale na zegarek, patrzyłabym na to, co robi.
Wiedziałabym mniej, lecz za to umiałabym okazać troskę.
Robilibyśmy więcej wycieczek i puszczali więcej latawców.
Przestałabym odgrywać poważną, a zaczęła poważnie się bawić.
Przebiegałabym więcej pól i obejrzała więcej gwiazd.
Rzadziej bym szarpała, a częściej przytulała.
Rzadziej byłabym nieugięta, a częściej wspierała.
Budowałabym najpierw poczucie własnej wartości, a dopiero potem dom. Nie uczyłabym zamiłowania do władzy, lecz potęgi miłości.
Rodzina zaspakaja podstawowe potrzeby dziecka:
-
psychiczne
-
biologiczne
-
duchowe
-
materialne
Akceptacja dziecka oznacza przyjęcie go takim jakim jest, zarówno jego cechy fizyczne, usposobienie, inteligencja, możliwości jak i jego ograniczenia, powinny być akceptowane.
Rodzice powinni współdziałać z dzieckiem czyli angażować się i interesować jego zabawą i pracą, powinni dziecko zachęcać do prac związanych z domem i życiem rodzinnym, na miarę możliwości dziecka.
W miarę dorastania i przechodzenia przez kolejne fazy rozwoju dziecko powinno posiadać pewną rozumną swobodę i samodzielność w swoich poczynaniach.
Prawa i obowiązki dziecka powinny być uznane bez przeceniania i niedoceniania jego roli, powinny być dostosowane do jego fazy rozwojowej.
Na osobowość dziecka składają się cztery sfery:
- UMYSŁ – myślenie, pamięć, uwaga, analiza
- CIAŁO – sprawność, zdrowie, wygląd, choroba
- PSYCHIKA – emocje, wrażliwość, temperament, odczucia, lęki
- DUCHOWOŚĆ – wartości, zasady, styl życia
Rozwój każdej sfery powinien być równomierny – zbyt duży nacisk na jedną sferę zaburza pozostałe i powoduje złe funkcjonowanie dziecka.
Negatywne postawy rodzicielskie:
- odtrącająca, o nadmiernym dystansie uczuciowym, kształtująca agresję, kłamstwo, nieposłuszeństwo, hamująca rozwój uczuć wyższych
- nadmiernie wymagająca, nieustannie krytykująca, budząca brak wiary we własne siły i możliwości, niepewność i lękliwość, poczucie mniejszej wartości
- unikająca kontaktu z dziećmi, poświęcanie mu małej ilości czasu i uwagi, rodzice są obok a nie z dzieckiem
- nadmiernie chroniąca, ciągła troska, zbyt duża symbioza z dzieckiem
NIEZALEŻNIE OD NASTROJU, STOPNIA ZMĘCZENIA, BRAKU CZASU – zawsze powinniśmy myśleć pozytywnie o naszych dzieciach, wysyłajmy im pozytywne sygnały, szukajmy ich zalet, talen-tów, umiejętności, pozytywnych cech.
Nie wytykajmy ciągle błędów, nie wyśmiewajmy ciągle wad, nie ,,przyklejajmy” etykietek tego złego i niegrzecznego ,,łobuza”.
BARDZO WAŻNE – ZAUFANIE jest podstawą wychowania.
ZAUFANIE TRUDNO ZBUDOWAĆ.
ŁATWO STRACIĆ.
ODZYSKAĆ – prawie niemożliwe
Opracowała – Wanda Bochenkiewicz
19
GRU
2018
295
razy
czytano
p8zawiercie.pl