Ćwiczenia dla dzieci leworęcznych
Ćwiczenia rozwijające motorykę rąk
- wymachy kończyn, dłoni
- krążenie kończyn, dłoni
- ruchy obu kończyn na przemian, obu dłoni, pięści
- ćwiczenia palców: krążenie palców, pocieranie o siebie palcami, przebieranie palcami, stukanie palcami
- zabawy manipulacyjne, konstrukcyjne
– rozkruszanie palcami grudek piasku
– nawlekanie koralików
– ugniatanie palcami kuleczek z plasteliny
– wycinanie papieru - zabawy dydaktyczne (układanki, puzzle)
- zajęcia plastyczne (malowanie palcem)
Ćwiczenia pobudzające motywację do czynności grafomotorycznych
- malowanie palcami, pędzlem
- obrysowywanie dłoni i stóp, konkretnych przedmiotów
- rysowanie według szablonów
- kalkowanie rysunków
- rysowanie po śladzie (połącz kropki)
Ćwiczenia kształcące nawyki ruchowe związane z kierunkiem pisania
- uświadomienie dziecku kierunku: lewy – prawy we własnym schemacie ciała i w przestrzeni oraz nauczenie go wyznaczania lewej strony
- utrwalenie kierunku ruchu lewej ręki od lewej do prawie strony:
– rysowanie szlaczków rozpoczynających się od lewej strony
– ćwiczenia utrwalające kontynuowanie linii i rysunków zaczynających się od lewej strony
- utrwalanie kierunku kreślenia okręgów niezgodnie z ruchem wskazówek zegar
Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie ciała i przestrzeni
- wskazywanie dziecku części ciała i nazywanie ich
- obrysowywanie różnych części ciała z wyodrębnieniem i nazwaniem ich części: stóp, dłoni
- ćwiczenia ruchowe pozwalające poznać budowę swojego ciała:
– rytmiczne stukanie piętami o podłogę
– klepanie dłońmi o kolano
– przeciskanie się przez tunel
– odpychanie się plecami - zwracanie się do dziecka w ciągu dnia z poleceniem: podaj prawą rękę, opuść głowę w dół, podnieś lewą nogę do góry, popatrz do tyłu odpowiednio do wieku
- utrwalenie różnicowania kierunków przestrzennych poprzez zabawy ruchowe, które polegają na wykonywaniu poleceń typu: zrób krok do tyłu, obejrzyj się w tył, podskocz do góry
- ćwiczenia graficzne kształtujące orientację w przestrzeni:
– zaznaczanie na kwadracie np. lewego górnego rogu,
– rysowanie „pod dyktando” – polega na wykonywaniu poleceń uzupełniania rysunku, np. obok domku po prawej stronie narysuj drzewo - zabawy dydaktyczne: układanki, labirynty
04
LIS
2018
243
razy
czytano
p8zawiercie.pl