Zaburzenia integracji sensorycznej
ZABURZENIA ZMYSŁOWO RUCHOWE
czyli ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Zmysły – dotyku, wzroku, słuchu, węchu, smaku, przedsionkowy (odpowiedzialny za ruch ciała w przestrzeni) oraz proprioceptywny (dający nam świadomość własnego ciała) kształtują się już w trakcie życia płodowego.
Zmysły podczas rozwoju mózgu uczą się współdziałać ze sobą a ich prawidłowe wzajemne oddziaływanie jest niezbędne do właściwej interpretacji bodźców napływających z zewnątrz i prawidłowej reakcji na nie.
Dziecko z dysfunkcją integracji sensorycznej odbiera bodźce zbyt słabo lub zbyt silnie a układ nerwowy nie potrafi skoordynować ich działania.
Wskaźniki zaburzeń integracji sensorycznej w wieku przedszkolnym:
-
trudności z opanowaniem treningu czystości
-
potykanie i obijanie się o przedmioty
-
słaba równowaga, niezgrabność w ruchach
-
nie zwracanie uwagi na skaleczenia
-
nadwrażliwość na hałas
-
nadwrażliwość na zapachy
-
nie lubienie przytulania i niektórych ubrań
-
przeszkadzanie metek w ubraniach
-
złe znoszenie mycia głowy i twarzy
-
kłopoty z nauką jazdy na rowerze
-
trudności ze zrozumieniem poleceń
-
trudności ze skupieniem się na jednej czynności
-
unikanie nowych zabaw ruchowych
-
nadmierna aktywność lub ospałość
-
trudności z opanowaniem zapinania ubrań, zdejmowania butów, rysowania itp.
-
szybka zmiana nastrojów
-
nagłe wybuchy złości
-
za niska lub za wysoka tolerancja na ból
-
wybredność podczas jedzenia
-
problemy z poczuciem sytości
-
pożądanie lub nieznoszenie takich czynności, jak skakanie, turlanie się, bujanie itp.
-
spadanie częste z krzesła
-
fascynacja jednym tematem
-
preferowanie towarzystwa dorosłych, nie rówieśników
-
mała elastyczność
-
mówienie w nietypowym rytmie
-
brak dominującej ręki
-
ślinienie się
-
opóźnienia w rozwoju mowy
-
kłopoty z artykulacją i trudności ze zrozumieniem dziecka
Opracowała – Wanda Bochenkiewicz
11
STY
2018
255
razy
czytano
p8zawiercie.pl