Dzieci z ryzykiem dysleksji.
Dzieci z ryzykiem dysleksji
- Staraj się, by Twoje kilkuletnie dziecko ćwiczyło, na przykład podrzucając i łapiąc piłkę oraz rzucając nią do celu.
- Ucz dziecko jazdy na rowerku i hulajnodze, chodzenia po murku.
- Jeśli Twoje dziecko w wieku przedszkolnym nie lubi rysować i nie radzi sobie z codziennymi czynnościami: trudno mu nauczyć się samodzielnie jeść, zapinać guziki i zawiązywać sznurowadła ,,na kokardkę”, nie bagatelizuj tych problemów. Cierpliwie i spokojnie ucz je na zasadzie małych kroków.
- Chwal i zachęcaj, nawet jeśli dziecko jest nieporadne: ,, Potrafiłeś zawiązać jedną pętelkę, spróbuj tak samo zrobić z drugą”.
- Zapewnij dziecku okazje do ćwiczeń przy wykonywaniu różnych codziennych czynności: nie wyręczaj go przy ubieraniu, zapinaniu, nie karm, podsuwaj do wykonania proste zadania.
- Zwróć się do logopedy, kiedy zauważysz, że Twoje dwu-, trzyletnie dziecko nie zaczęło mówić albo mówi bardzo źle. Opóźnienie rozwoju mowy to wczesny objaw zwiastujący późniejsze trudności w czytaniu i pisaniu.
- Zacznij od sylab – im wcześniej dziecko zacznie ćwiczyć, tym większa szansa na powodzenie. Czasami można w ten sposób nawet zapobiec dysleksji i dysgrafii.
- Ćwicz u dziecka tak zwany słuch fonemowy, czyli umiejętność wyróżniania głosek, na przykład końcowej i początkowej, a także dzielenia wyrazu na sylaby scalania sylab. Dzieci z dysleksją mogą mieć trudności z dzieleniem na sylaby, ale jeśli wcześnie rozpoczniecie ćwiczenia, opanują tę umiejętność.
- Poradź dziecku by każdą sylabę wyklaskiwało lub wytupywało. Jeśli sprawia mu to kłopot, niech położy rękę nieruchomo kilka centymetrów pod brodą. Przy wymawianiu samogłosek, które tworzą sylaby, broda dotknie ręki.
- Kiedy dziecko opanuje dzielenie słów na sylaby, ćwicz rymy, które polegają na zgodności sylab.
- Czytaj głośno rymowanki i wyliczanki, na przykład klasyczne wiersze Brzechwy i Tuwima. Każ dziecku głośno je powtarzać.
- Współpracuj z nauczycielem, logopedą.
Obserwując sześciu- i siedmioletnie dzieci, specjaliści, którzy znają objawy ryzyka dysleksji, mogą przewidzieć, które z nich może mieć kłopoty z czytaniem lub trudności z pisaniem. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu ujawniają się dopiero w szkole, podczas gdy już w wieku przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują tzw. dzieci ryzyka dysleksji.
Autor: Janina Wołot (,,Wychowanie w przedszkolu” – luty 2018 r.)
08
STY
2018
235
razy
czytano
p8zawiercie.pl