Ćwiczenia przygotowujące do podjęcia nauki w szkole
Zestaw ćwiczeń
usprawniających analizę i syntezę słuchową.
( przygotowujących do nauki czytania i pisania)
1.Śpiewanie rytmicznych piosenek z wyklaskiwaniem i wytupywaniem.
2.Odtwarzanie prostych rytmów na bębenku
3.Zapisywanie usłyszanych rytmów kółeczkami, kreskami itp.,
4.Segregowanie obrazków wg podanej głoski.
5.Ćwiczenia w rozpoznawaniu głosek w nagłosie ,śródgłosie, wygłosie
6.Reagowanie na wyraz zaczynający się określoną głoską.
- Wyliczanie wyrazów w zdaniu.
- Analiza słuchowa wyrazów jednosylabowych i wielosylabowych.
9.Dzielenie wyrazów na sylaby ze śpiewaniem i klaskaniem.
10.Wyliczanie słów rozpoczynających się na tę samą głoskę
w połączeniu z rzutem piłki w kole.
11.Zagadki słuchowe polegające na rozpoznawaniu dźwięków
płynących z otoczenia.
12.Reagowanie klaśnięciem na określoną głoskę.
13.Ujmowanie sylab całościowo- czytanie wyrazów z przeciąganiem
sylab, tak aby dziecko miało czas na wzrokowe ujęcie
każdej następnej sylaby i kojarzenie jej z brzmieniem.
Zestaw ćwiczeń
usprawniających analizę i syntezę wzrokową.
1.Wyodrębnianie różnic między obrazkami, przedmiotami.
2.Składanie obrazka z części.
3.Wyszukiwanie niedorzeczności w obrazkach.
4.Wyszukiwanie w obrazkach brakujących szczegółów.
5.Układanie wzorów z figur geometrycznych
6.Kreślenie kształtów graficznych za pomocą kreski łączącej
wyznaczone uprzednio punkty.
7.Zamalowywanie farbami płaszczyzny oznaczonej konturem.
8.Wyklejanie wycinanek w uprzednio przygotowany kontur.
9.Rozpoznawanie różnych znaków graficznych.
10.Przerysowywanie liter przez kalkę techniczną .
11.Wyszukiwanie takich samych liter i ich segregowanie.
12.Segregowanie wg kolorów.
13.Loteryjki wyrazowe.
14.Wyszukiwanie w tekście podanych liter i sylab.
15.Wzorcowe utrwalanie obrazu liter często mylonych przez dzieci,
różnicowanie liter o podobnym kształcie a odmiennych
szczegółach : a- o, lub o innym kierunku : d – b , u – n, m – w.
16.Podobieństwa i różnice między wyrazami jednosylabowymi.
Zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej.
Objawy:
Dziecko mające zaburzenia w spostrzeganiu wzrokowym przejawia
trudności w :
- różnicowaniu kształtów graficznych, w zapamiętywaniu
i odwzorowywaniu ze wzoru lub z pamięci ,
- rozpoznawaniu znaków i przedmiotów zbliżonych wielkością,
kształtem,
- różnicowaniu wszelkich kształtów,
Rozumie znaczenie litery i cyfry jako symbolu, ale posługuje się nimi nieprawidłowo jako znakiem graficznym.
Dziecko myli:
litery różniące się niuansami graficznymi, jak: a-o, m- n, l –f –ł,
- litery o kształcie zbliżonym, a o różnym położeniu
w stosunku do osi pionowej ( p –g , d – b), lub do osi poziomej
( u –n , b – p, d – g );
- odwraca kolejność liter w wyrazach ( pan –nap)
- opuszcza drobne elementy graficzne;
- łuki przekształca w kąty ostre lub rozwarte;
- pisze litery wybiegające poza linie , nierówne ,rozchwiane;
- robi za duże lub za małe odstępy między literami;
Zaburzenia analizy i syntezy słuchowej.
Objawy:
- trudności w rozumieniu bardziej skomplikowanych poleceń;
- trudności w zapamiętaniu, powtórzeniu trudnych wyrazów i dłuższych zdań;
- trudności w dokonywaniu syntezy wyrazu;
- trudności w pisaniu ze słuchu dłuższych wyrazów;
- trudności w czytaniu całych wyrazów metodą głosowania;
- często mały zasób słów, agramatyzmy, prymitywne , proste zdania w opowiadaniu;
- zniekształcanie wyrazów w dyktandzie;
- trudności w pisowni wyrazów zmiękczonych;
- kłopoty z różnicowaniem liter ,,j’’ , ,,i’’;
- trudności w odróżnianiu samogłosek nosowych od ,, on’’ ,, om’’
- opuszczanie wyrazów , końcówek wyrazów ;
- zamiana dźwięcznych na bezdźwięczne ,( b – p , d – t );
- zamiana syczących na szumiące lub ciszące ( s- sz- ś );
- trudności w nauce języka obcego;
- trudności w nauce wierszy, tabliczki mnożenia, zapamiętywaniu ciągów słownych ( łatwiej się uczą, mając tekst przed oczami );
26
LIS
2017
327
razy
czytano
p8zawiercie.pl