Osiągnięcia rozwojowe dzieci 5-letnich
Mowa, funkcje słuchowo-językowe
- Dziecko wymienia poprawnie w izolacji głoski: sz, ż, cz, dź; w mowie potocznej mogą być jeszcze wymawiane jako: s, z, c, dz
- Głoska r powinna być poprawnie wymawiana lub powinna pojawić się pod koniec 5 roku życia
- Dziecko buduje poprawnie 4-5-6- wyrazowe zdania
- Zaczyna używać zdań złożonych np. ze spójnikiem i
- Samodzielnie opowiada znane sobie historyjki i bajeczki
- Mówi czy dwa słowa się rymują np. kozy-wozy, nogi-rogi, but-mak
- Zna funkcje poszczególnych części ciała
- Wykonuje serię trzech poleceń w odpowiedniej kolejności
- Używa zaimków dzierżawczych: jego, jej, ich, twoje
- Rozumie pojęcie para. Odnajduje pary przedmiotów lub obrazków
- Rozróżnia słowa brzmiące podobnie i wie, co one znaczą
- Potrafi naśladować schematy rytmiczne 3-elementowe np. krótki, krótki, długi
- Mówi czy dany dźwięk jest: głośny-cichy, wysoki-niski, długi-krótki
- Potrafi odszukać źródło dźwięku np. głos osoby lub tykający zegar
- Potrafi rozpoznać na obrazku i nazwać owoce i warzywa
- Potrafi nazwać i wskazać na rysunku następujące zawody: lekarz, kucharka, nauczyciel, policjant, strażak
- Dosłownie powtarza zdanie składające się z 12 sylab oraz szereg 4 liczb jednocyfrowych 4, 9, 2, 8. Jedną z trzech prób musi zaliczyć
- Potrafi podać definicję kilku słów przynajmniej 3 słowa na 5
Funkcje poznawcze
Dziecko:
- Liczy do 4 na konkretach
- Licząc, dotyka po kolei uszeregowane przedmioty od lewej do prawej strony oraz od góry do dołu
- Potrafi wskazać i określić brakujący szczegół na obrazku przedstawiającym jakiś przedmiot
- Potrafi odtworzyć z pamięci nazwy 4 przedmiotów widzianych wcześniej na obrazku
- Potrafi spośród 5 pokazanych przedmiotów nazwać ten, którego brakuje
- Rozumie pojęcia: długi- krótki, twardy- miękki, gładkie- szorstkie i pokazuje przykłady na konkretnym przykładzie
- Potrafi powiedzieć z jakiego materiału zrobiony jest wskazany przedmiot
- Określa, który z przedmiotów zawiera więcej, a który mniej
- Rozumie pojęcia: pierwszy, środkowy, ostatni. Wskazuje na materiale konkretnym
- W loteryjkach i układankach dobiera parami przedmioty mające tę samą cechę i klasyfikuje je wg: kształtu, materiału z którego jest zrobione, koloru, funkcji jaką spełnia
- Potrafi ułożyć zestaw złożony z takiej samej ilości przedmiotów, jak prezentowany wzorzec
- Zna i powtarza innym 5 różnych wierszyków, piosenek i zabaw paluszkowych
Percepcja i koordynacja wzrokowo-ruchowa. Sprawność manualna.
Dziecko:
- Rysuje postać człowieka składającą się z więcej niż 4 części- głowa, tułów, ręce, nogi oraz szczegóły ubioru
- Rysuje z pamięci kształt koła i kwadratu
- Rysuje wg wzoru
- Składa papier po przekątnej w trójkąt
- Z 10 klocków sześciennych buduje schody 4-stopniowe wg pokazanego wzoru
- Wycina koło wzdłuż linii
- Lepi z plasteliny, rysuje proste, rozpoznawalne przedmioty
- Potrafi nawijać nitkę na szpulkę
- Potrafi wykonać pojedynczy węzeł po pokazie
Motoryka duża- sprawność ruchowa
Dziecko:
- Potrafi biec do góry po schodach nie trzymając się poręczy
- Skacze na jednej nodze do przodu bez utraty równowagi
- Skacze do tyłu na obu nogach
- Potrafi przejść po równoważni
- Potrafi iść na palcach
- Mając zamknięte oczy, palcem wskazującym dotyka czubka swojego nosa
- Obiema rekami kreśli koła w powietrzu
Ogólna zaradność i samoobsługa
Dziecko:
- Samodzielnie wykonuje wszystkie czynności związane z toaletą i zabiegami higienicznymi
- Nakłada pastę do zębów, myje zęby
- Czesze włosy grzebieniem lub szczotką
- Potrafi zawiązać dwie sznurówki na węzeł
- Prawidłowo i samodzielnie posługuje się chusteczką do nosa
- Zapina i rozpina guziki
- Potrafi samodzielnie zakładać buty
- Zna i prawidłowo posługuje się zwrotami grzecznościowymi
- Wie i umie odpowiedzieć czym zajmują się członkowie rodziny
- Informuje o swoim samopoczuciu
- Potrafi współdziałać z grupą 2-3 dzieci w czasie wspólnej zabawy
- Zwraca się twarzą do osoby z którą rozmawia
- Chętnie wypowiada się na temat swoich uczuć i przeżyć
07
WRZ
2017
221
razy
czytano
p8zawiercie.pl