Skróty klawiszowe:

Pokaż moduł: Skróty klawiszowe.

Strona wykorzystuje pliki cookies.
Dowiedz się więcej...

p8zawiercie@zawiercie.eu

32 67 223 35

Mali odkrywcy wielkie możliwości

Dla rodziców

Artykuły dla rodziców

Osiągnięcia rozwojowe dzieci 5-letnich

Osiągnięcia rozwojowe dzieci 5-letnich

Mowa, funkcje słuchowo-językowe

  • Dziecko wymienia poprawnie w izolacji głoski: sz, ż, cz, dź; w mowie potocznej mogą być jeszcze wymawiane jako: s, z, c, dz
  • Głoska r powinna być poprawnie wymawiana lub powinna pojawić się pod koniec 5 roku życia
  • Dziecko buduje poprawnie 4-5-6- wyrazowe zdania
  • Zaczyna używać zdań złożonych np. ze spójnikiem i
  • Samodzielnie opowiada znane sobie historyjki i bajeczki
  • Mówi czy dwa słowa się rymują np. kozy-wozy, nogi-rogi, but-mak
  • Zna funkcje poszczególnych części ciała
  • Wykonuje serię trzech poleceń w odpowiedniej kolejności
  • Używa zaimków dzierżawczych: jego, jej, ich, twoje
  • Rozumie pojęcie para. Odnajduje pary przedmiotów lub obrazków
  • Rozróżnia słowa brzmiące podobnie i wie, co one znaczą
  • Potrafi naśladować schematy rytmiczne 3-elementowe np. krótki, krótki, długi
  • Mówi czy dany dźwięk jest: głośny-cichy, wysoki-niski, długi-krótki
  • Potrafi odszukać źródło dźwięku np. głos osoby lub tykający zegar
  • Potrafi rozpoznać na obrazku i nazwać owoce i warzywa
  • Potrafi nazwać i wskazać na rysunku następujące zawody: lekarz, kucharka, nauczyciel, policjant, strażak
  • Dosłownie powtarza zdanie składające się z 12 sylab oraz szereg 4 liczb jednocyfrowych 4, 9, 2, 8. Jedną z trzech prób musi zaliczyć
  • Potrafi podać definicję kilku słów przynajmniej 3 słowa na 5

Funkcje poznawcze

Dziecko:

  • Liczy do 4 na konkretach
  • Licząc, dotyka po kolei uszeregowane przedmioty od lewej do prawej strony oraz od góry do dołu
  • Potrafi wskazać i określić brakujący szczegół na obrazku przedstawiającym jakiś przedmiot
  • Potrafi odtworzyć z pamięci nazwy 4 przedmiotów widzianych wcześniej na obrazku
  • Potrafi spośród 5 pokazanych przedmiotów nazwać ten, którego brakuje
  • Rozumie pojęcia: długi- krótki, twardy- miękki, gładkie- szorstkie i pokazuje przykłady na konkretnym przykładzie
  • Potrafi powiedzieć z jakiego materiału zrobiony jest wskazany przedmiot
  • Określa, który z przedmiotów zawiera więcej, a który mniej
  • Rozumie pojęcia: pierwszy, środkowy, ostatni. Wskazuje na materiale konkretnym
  • W loteryjkach i układankach dobiera parami przedmioty mające tę samą cechę i klasyfikuje je wg: kształtu, materiału z którego jest zrobione, koloru, funkcji jaką spełnia
  • Potrafi ułożyć zestaw złożony z takiej samej ilości przedmiotów, jak prezentowany wzorzec
  • Zna i powtarza innym 5 różnych wierszyków, piosenek i zabaw paluszkowych

Percepcja i koordynacja wzrokowo-ruchowa. Sprawność manualna.

 Dziecko:

  • Rysuje postać człowieka składającą się z więcej niż 4 części- głowa, tułów, ręce, nogi oraz szczegóły ubioru
  • Rysuje z pamięci kształt koła i kwadratu
  • Rysuje wg wzoru
  • Składa papier po przekątnej w trójkąt
  • Z 10 klocków sześciennych buduje schody 4-stopniowe wg pokazanego wzoru
  • Wycina koło wzdłuż linii
  • Lepi z plasteliny, rysuje proste, rozpoznawalne przedmioty
  • Potrafi nawijać nitkę na szpulkę
  • Potrafi wykonać pojedynczy węzeł po pokazie

Motoryka duża- sprawność ruchowa

 Dziecko:

  • Potrafi biec do góry po schodach nie trzymając się poręczy
  • Skacze na jednej nodze do przodu bez utraty równowagi
  • Skacze do tyłu na obu nogach
  • Potrafi przejść po równoważni
  • Potrafi iść na palcach
  • Mając zamknięte oczy, palcem wskazującym dotyka czubka swojego nosa
  • Obiema rekami kreśli koła w powietrzu

Ogólna zaradność i samoobsługa

 Dziecko:

  • Samodzielnie wykonuje wszystkie czynności związane z toaletą i zabiegami higienicznymi
  • Nakłada pastę do zębów, myje zęby
  • Czesze włosy grzebieniem lub szczotką
  • Potrafi zawiązać dwie sznurówki na węzeł
  • Prawidłowo i samodzielnie posługuje się chusteczką do nosa
  • Zapina i rozpina guziki
  • Potrafi samodzielnie zakładać buty
  • Zna i prawidłowo posługuje się zwrotami grzecznościowymi
  • Wie i umie odpowiedzieć czym zajmują się członkowie rodziny
  • Informuje o swoim samopoczuciu
  • Potrafi współdziałać z grupą 2-3 dzieci w czasie wspólnej zabawy
  • Zwraca się twarzą do osoby z którą rozmawia
  • Chętnie wypowiada się na temat swoich uczuć i przeżyć

07

WRZ

2017

81

razy

czytano

p8zawiercie.pl

Zdjęcie: Dzieci
Zdjęcie: Dzieci

Kontakt

Dane przedszkola

 

Przedszkole Nr 8 Bajkoludki w Zawierciu
42-400 Zawiercie
ul. Wierzbowa 8
woj. Śląskie

Kontakt

 

p8zawiercie@zawiercie.eu
32 67 223 35

Zdjęcie: Więcej o tej stronie.
Zdjęcie: Więcej o tej stronie.

Przewiń stronę na samą górę.

Logo serwisu.

Przedszkole Nr 8
Bajkoludki w Zawierciu

Ukryj moduł.

Wyszukaj na stronie

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.

Formularz kontaktowy

Pytanie do burmistrza

Zgłoś usterkę

Formularz zgłoszenia