,,Niegrzeczne dzieci” i ich trudne zachowania.
Jeżeli chcemy coś zmienić w naszym dziecku
należy się temu dobrze przyjrzeć
i zastanowić, czy to – nie coś,
co warto zmienić w nas samych” – Carl Jung
,,Nie aspirujcie aby mieć dziecko,
które będzie się Wam podobało,
miejcie szacunek do tego, które macie” – Bruno Betelheim
TRUDNE ZACHOWANIA DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM –
PRZYCZYNY I SPOSOBY RADZENIA SOBIE Z NIMI
Nie tylko dorośli mają problemy. Ma je również dziecko, które ze względu na swój wiek nie dysponuje ani tak rozległą wiedzą ani doświadczeniem i dopiero wszystkiego się uczy. Poddawane jest coraz to nowym próbom i doświadczeniom poprzez sytuacje dnia codziennego, różnorodne role, które są jego udziałem, poprzez kontakt z dorosłymi i rówieśnikami.
Do przyczyn, które mogą powodować trudne zachowania dziecka można zaliczyć:
1)brak znajomości zasad
2)trudności w komunikowaniu się
3)zachowania buntowniczo-opozycyjne (tj. celowe łamanie zasad)
4)zachowania wynikające z występowania u niego różnych zaburzeń, np. ADHD, niedosłuch, alergie, lęki, choroby somatyczne, upośledzenie umysłowe, itp.
Często te tzw. trudne zachowania związane są z zaburzeniami:
-
koncentracji uwagi,
-
nadruchliwością,
-
nad impulsywnością.
Występowanie tych zaburzeń można rozpoznać, gdy np. dziecko:
-bardzo szybko się rozprasza, zapomina polecenia,
-szybko się nudzi, przerywa rozpoczętą pracę i przechodzi do nowej,
-jest chaotyczne (natłok odpowiedzi, myśli, gestykuluje), gubi rzeczy,
-zapomina zadania,
-wykonuje nerwowe ruchy rąk i stóp,
-chodzi po pomieszczeniu, ciągle się kręci, wstaje z miejsca,
-gryzie ołówek, kredkę,
-zaczepia innych, potrąca,
-jest impulsywne
-działa natychmiast, nie przewiduje konsekwencji,
-jest niecierpliwe, wtrąca się do rozmowy, nie czeka na swoją kolej,
-jest nadmiernie gadatliwe, odpowiada nie na temat,
-przypadkowo, nieumyślnie niszczy rzeczy,
-reaguje nieproporcjonalnie do bodźców (agresja słowna, fizyczna),
Wskazówki które mogą pomóc w zakresie zaburzenia:
koncentracji uwagi
–dawać bardzo krótkie komunikaty, formułowane pozytywnie (2-3 słowa)
-poprosić, aby dziecko powtórzyło polecenie,
-powtórzyć polecenie krótko i czytelnie dla dziecka,
-sprawdzić czy dziecko wykonało polecenie,
-zwracać uwagę hasłowo, np. Uwaga!, Spójrz na mnie!…
nadmiernej ruchliwości
-poprosić dziecko o wykonanie drobnych czynności, np. zbierz klocki,
-chwalić za każdy etap pracy, pokazać z czego się cieszymy, co zrobiło dobrze,
-odwrócić uwagę dziecka,
-zająć go czynnością wykonywaną przez nas, np. pomóż mi przy…
-przy wydawaniu poleceń utrzymywać z dzieckiem kontakt wzrokowy,
-spójrz na mnie – chwytamy dziecko delikatnie za ramię, rękę,
nadmiernej impulsywności
-dzień po dniu przypominać o zasadach (tyle razy ile razy potrzebuje dziecko),
-posadzić między dziećmi spokojnymi,
-wykorzystać „kartkę bezpieczeństwa”, np. zgnieć ją, podrzyj, wyrzuć,
W kontakcie z dzieckiem ważne jest przestrzeganie określonych reguł, czyli:
- respektowanie norm i zasad,
- stosowanie konsekwencji (zamiast kary, która wywołuje gniew, chęć odwetu),
- chwalenie dziecka za pożądane zachowania,
- stosowanie nagród
- wydawanie poleceń we właściwy sposób, tzn. zrozumiale dla dziecka,
24
LUT
2017
325
razy
czytano
p8zawiercie.pl