Referat na podstawie artykułu T. Audyckiej „Czy to problem?”
Mówisz do dziecka, a ono zachowuje się tak, jakby Cię nie słyszało. Albo wydaje się, że jest potwornie nieśmiałe. Martwisz się? To nic nie pomoże. Lepiej działać.
Dzieci wiedzą, jak się zachować w przeróżnych sytuacjach, czerpią to od rodziców. Dzieci są nie tylko mistrzami obserwacji, ale też najczulszymi barometrami- szybko odkrywają słabości taty i mamy, ich brak konsekwencji, przejmują lęk i obawy. To Twoje reakcje, postrzeganie świata i oceny innych ludzi są dla dziecka wzorem do naśladowania.
NIEŚMIAŁOŚĆ
Jak wypadnę w przedszkolu? Jak koledzy ocenią to co powiem? A jak mi coś nie wyjdzie, to inni pewnie będą się śmiać?
Czy dziecko jest nieśmiałe czy nie, decyduje głównie temperament. Zdarza się, że dzieci powielają nieśmiałe zachowania rodziców. Dlatego na początek warto odpowiedzieć sobie na pytanie: co takiego robię, że moje dziecko czuje się niepewnie?
Co można zrobić- chwalić, doceniać, zachęcać. Dać dziecku wiarę w siebie, w swoje możliwości. Używać słów: „potrafisz”, „umiesz”. Ale nic na siłę. Jeśli maluch nie chce czegoś zrobić, to lepiej go nie zmuszać.
AGRESJA
Malec kogoś uderzy, kopnie, energicznie wyszarpie zabawkę. Mały agresor budzi lęk wśród dzieci.
Skąd bierze się w nim złość? Maluch nie potrafi jeszcze panować nad swoimi emocjami. Jeśli coś go frustruje, denerwuje, może zareagować wybuchem złości, wściekłością.
Co można zrobić- przede wszystkim należy się zorientować, dlaczego maluch się wścieka. Może reaguje tak, bo coś mu się nie udało? Trzeba nauczyć go, jak powinien się zachować w takiej sytuacji.
NIEPOSŁUSZEŃSTWO
Gdy rodzice ciągle ustępują dziecku, trudno przychodzi mu podporządkowanie się woli dorosłych. I nie ma w tym nic dziwnego.
Co można zrobić- trzeba ustalić, co dziecku wolno, a czego nie.
GDY POJAWI SIĘ KŁOPOT…
Na pewno trzeba się z nim zmierzyć, bo sam nie zniknie. Od czego zacząć?
- Przyjrzyj się sobie. Maluch jest agresywny, krzyczy, nie potrafi samodzielnie podjąć decyzji? A może podobnie zachowują się inni domownicy?
- Obserwuj malca ( i słuchaj). To konieczne, aby dowiedzieć się, co dolega dziecku. Może nie radzi sobie z emocjami? Albo z odmową/przegraną/klęską?
- Bądź konsekwentna. Jeśli już coś postanowisz, wprowadzaj to bez wahania. Dziecko musi wiedzieć, co wolno, a czego nie.
11
GRU
2016
373
razy
czytano
p8zawiercie.pl