Zaburzenie analizy i syntezy słuchowej, ćwiczenia
Zaburzenia analizy i syntezy słuchowej.
OBJAWY :
- trudności w rozumieniu bardziej skomplikowanych poleceń,
- trudności w zapamiętywaniu i powtarzaniu trudnych wyrazów oraz dłuższych zdań,
- trudności w dokonywaniu syntezy wyrazu,
- trudności w pisaniu ze słuchu dłuższych wyrazów,
- trudności w czytaniu całych wyrazów metodą głosowania,
- często mały zasób słów, błędy gramatyczne i składniowe w wypowiedziach, używanie prostych zdań w opowiadaniu,
- zniekształcanie wyrazów w dyktandzie,
- trudności w pisowni wyrazów zmiękczonych,
- kłopoty w różnicowaniu liter ,,j’’ , ,,i ‘’,
- trudności w odróżnianiu samogłosek nosowych ,
- opuszczanie wyrazów w wypowiedziach, opuszczanie końcówek,
- zamiana głosek dźwięcznych na bezdźwięczne (b-p , d- t )
- zamiana głosek syczących na szumiące lub ciszące (s-sz-ś),
- trudności w nauce języka obcego,
- trudności w nauce wierszy, tabliczki mnożenia, w zapamiętywaniu
ciągów słownych (dzieci łatwiej się uczą mając tekst przed oczami)
Zestaw ćwiczeń
usprawniających analizę i syntezę słuchową.
- śpiewanie rytmicznych piosenek,
- odtwarzanie prostych rytmów na bębenku,
- zapisywanie usłyszanych rytmów kółeczkami, kreskami itp.
- segregowanie obrazków wg podanej głoski,
- ćwiczenia w rozpoznawaniu głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie,
- reagowanie na wyraz zaczynający się określoną głoską
- wyliczanie wyrazów w zdaniu,
- analiza słuchowa wyrazów jednosylabowych i wielosylabowych,
- dzielenie wyrazów na sylaby ze śpiewaniem i klaskaniem,
- wyliczanie słów rozpoczynających się na tę samą głoskę w połączeniu z rzutem piłki w kole,
- zagadki słuchowe polegające na rozpoznawaniu dźwięków płynących z otoczenia,
- reagowanie klaśnięciem na określoną głoskę,
- ujmowanie sylab całościowo – czytanie wyrazów z przeciąganiem sylab tak, aby dziecko miało czas na wzrokowe objęcie następnej sylaby i kojarzyło jej wygląd z brzmieniem
02
PAŹ
2016
223
razy
czytano
p8zawiercie.pl