Dysleksja
- O dysleksji, czyli o specyficznych trudnościach w nauce czytania i pisania.
Dysleksja rozwojowa to zaburzenia przejawiające się trudnościami w nauce czytania i (lub) pisania, mimo stosowania prawidłowych metod nauczania, u dzieci o normalnej inteligencji, wychowywanych w sprzyjających warunkach społeczno-kulturalnych. Spowodowana jest zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych ( głównie językowych) i motorycznych oraz ich integracji, uwarunkowanymi nieprawidłowym funkcjonowaniem CUN.
O dysleksji mówi się wtedy, gdy występują zaburzenia w funkcjonowaniu poszczególnych analizatorów: wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno- ruchowego, a także w przypadku sprzężenia tych zaburzeń.
Dziecko ryzyka dysleksji to dziecko o nieharmonijnym rozwoju psychomotorycznym, dziecko z ciąży nieprawidłowej- zagrożonej, skomplikowanego porodu oraz z rodziny, gdzie występowały przypadki opóźnionego rozwoju mowy, leworęczność, oburęczność, dysleksja. Jeżeli rodzice zaobserwują u swoich dzieci pewne trudności w rozwoju nie powinni lekceważyć tych symptomów. Do rozpoznania dysleksji nie wystarczy jeden z objawów- im więcej symptomów zauważymy, tym jest ona bardziej prawdopodobna.
Wyróżnia się następujące typy dysleksji:
- dysleksja typu wzrokowego– u jej podłoża leżą zaburzenia percepcji i pamięci wzrokowej, powiązane z zaburzeniami koordynacji wzrokowo- ruchowej i ruchowo- przestrzennej,
- dysleksja typu słuchowego– uwarunkowana zaburzeniami percepcji pamięci słuchowej dźwięków mowy, najczęściej powiązana z zaburzeniami funkcji językowych,
- dysleksja integracyjna– kiedy to poszczególne funkcje nie wykazują zakłóceń, a zaburzona jest koordynacja, czyli występują zaburzenia integracji percepcyjno- motorycznej,
- dysleksja typu mieszanego- gdy występują jednocześnie zaburzenia w percepcji i pamięci słuchowej, pamięci i percepcji wzrokowej, wyobraźni przestrzennej.
Ważne jest jak najwcześniejsze zauważenie problemu i podjęcie odpowiednich kroków naprawczych. W wieku przedszkolnym obserwuje się pewne symptomy, które mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia dysleksji. Dopiero szkoła podstawowa , wspierana przez Poradnię PP, po fachowych badaniach, może dać odpowiedź, czy dziecko jest dyslektykiem. Niektóre z dzieci w wieku ok.6 lat wykazują pewne zaburzenia, które mogą być sygnałem do wzmożonej obserwacji i szybkiej interwencji. W tej grypie wiekowej można prowadzić zajęcia, które pomogą dziecku w bezstresowym starcie w szkole.
- Charakterystyka etapów rozwojowych i objawy, które powinny zaniepokoić rodziców i opiekunów.
Wiek niemowlęcy- od urodzenia do 1 r.ż.
Motoryka duża:
- Opóźniony lub nietypowy rozwój ruchowy–
- dzieci nie raczkują lub mało raczkują, gorzej utrzymują równowagę w pozycji siedzącej i stojącej;
- mają pewne dysfunkcje neurologiczne: obniżony tonus mięśniowy, utrzymujące się odruchy wrodzone, które powinny zaniknąć do końca 1 r.ż.;
Wiek po niemowlęcy- 2-3 r.ż.
Motoryka duża:
- Opóźniony rozwój ruchowy-
- dzieci mają trudności z utrzymaniem równowagi i automatyzacją chodu,
- później zaczynają chodzić, biegać, przemieszczać się;
Motoryka mała:
- Opóźniony rozwój motoryki rąk-
- dzieci mało sprawne manualnie,
- nieporadne w samoobsłudze ( wymagają pomocy w prostych czynnościach : np. ubieranie się , jedzenie itp.)
- w czasie zabaw manipulacyjnych i konstrukcyjnych mało sprawne- zwykle proszą o pomoc ( np. podczas budowania z klocków);
Funkcje wzrokowe, koordynacja wzrokowo- ruchowa:
- Opóźnienie rozwoju grafomotorycznego:
- dzieci w wieku 2 lat nie próbują same rysować,
- jako 2 latki nie naśladują rysowania linii,
- w wieku 2 lat i 6miesięcy nie potrafią naśladować kierunku poziomego i pionowego linii,
- w wieku 3 lat nie potrafią narysować koła.
Funkcje językowe:
- Opóźnienie rozwoju mowy:
- dzieci później wypowiadają pierwsze słowa – w 1 r.ż.
- w wieku 2 lat mówią zdania proste,
- jako 3 latki formułują zdania złożone.
Wiek przedszkolny- od 3 do 6 lat i klasa 0.
Motoryka duża:
- Niska sprawność ruchowa całego ciała, która objawia się tym, że:
- dziecko słabo biega,
- ma kłopoty z utrzymaniem równowagi, np. podczas próby chodzenia po krawężniku,
- z trudem uczy się jeździć na rowerku trójkołowym i hulajnodze,
- ma problemy z jazdą na nartach, ze schodzeniem ze schodów, z podskokami i nauką pływania,
- jest niezdarne w ruchach, w grach i zabawach ruchowych- unika zabaw ruchowych;
- ma zakłócony rytm, płynność i harmonię ruchu- nie lubi tańczyć ani grać w gry zespołowe;
Motoryka mała:
- Słaba sprawność manualna rąk objawiająca się:
- trudnościami i niechęcią do wykonywania czynności samoobsługowych , np. zapinania małych guzików, sznurowania butów, zabaw manipulacyjnych(np. nawlekanie koralików).
Koordynacja wzrokowo- ruchowa i zakres jej zaburzeń:
- trudności w budowaniu z klocków,
- niechęć dziecka do rysowania i wykonywania uproszczonych rysunków,
- nieprawidłowe trzymanie ołówka- dziecko trzyma ołówek zbyt słabo lub zbyt mocno,
- brak umiejętności rysowania koła – w wieku 3 lat, kwadratu i krzyża w wieku 4 lat, trójkąta i kwadratu opartego na kącie – w wieku 5lat.
Funkcje wzrokowe:
- nieporadność w rysowaniu (rysunki są bogate treściowo, ale prymitywne w formie),
- trudności w składaniu wg wzoru obrazków pociętych na części, puzzli, w wykonaniu układanek, mozaiki itp.
- dziecko nie pracuje według wzoru,
- trudności z analizą i syntezą wzrokową;
- trudności w dostrzeganiu różnic między przedmiotami, obrazkami i układami przestrzennymi,
- złe planowanie, częste rotacje.
Funkcje słuchowe:
- trudności z odróżnianiem i identyfikacją głosek podobnych fonetycznie (mówi się wtedy o zaburzeniach słuchu fonemowego), np. pod względem dźwięczności: p- b, d- t, z- s, w- f, k -g, – dziecko nie rozróżnia słuchowo wyrazów, które różni tylko jedna głoska np. buty-budy, półka-bułka
- trudności z dzieleniem wyrazu na sylaby,
- trudności z koncentracją uwagi przy słuchaniu opowiadań lub czytaniu bajek.
Funkcje językowe:
- opóźniony rozwój mowy,
- nieprawidłowa artykulacja wielu głosek,
- wady wymowy (np. mowa niewyraźna)
- trudności w wypowiadaniu niezbyt złożonych wyrazów, wydłużony okres posługiwania się neologizmami,
- trudności z rozpoznawaniem i tworzeniem rymów,
- trudności z zapamiętywaniem krótkich wierszyków i piosenek,
- trudności z budowaniem wypowiedzi, używanie równoważników zdań lub prostych zdań,
- mały zasób słownictwa,
- niechęć do mówienia ( dziecko małomówne);
Lateralizacja:
- opóźniony rozwój,
- brak przejawów preferencji jednej ręki;
- trudności ze stronnością ciała, tzw. zakłócona lub nieustalona lateralizacja,
Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni:
- opóźnienie orientacji,
- z końcem roku szkolnego dziecko nie wskazuje prawidłowo prawej i lewej ręki (myli się),
- ma trudności ze wskazaniem na sobie części ciała, gdy posługuje się terminami: prawy- lewy, np. prawa i lewa ręka, noga…itp.
- zaburzona orientacja w terenie,
- nie potrafi określić kierunku na prawo czy lewo od siebie;
Czytanie :
- nasilone trudności w nauce czytania,
- nie chce podejmować prób nauki czytania,
- gdy zaczyna czytać, czyta bardzo wolno lub ,,czyta” z pamięci,
- głównie głoskuje i nie potrafi dokonać poprawnej syntezy,
- przekręca wyrazy,
- nie rozumie czytanego tekstu;
- ma trudności z odróżnieniem i zapamiętaniem liter o podobnych kształtach: m- n, l- ł- t, p- d- b,
- zamienia litery;
Pierwsze próby pisania:
- często pisze litery i cyfry w odbiciu zwierciadlanym,
- odwzorowuje wyrazy(wzory, szlaczki), pisząc je od strony prawej do lewej,
- myli litery identyczne, lecz inaczej położone w przestrzeni: np. p- b- d- g.
- opuszcza i przestawia litery.
Powyższe symptomy są zapowiedzią trudności w czytaniu i pisaniu, a także dają możliwość pracy z dzieckiem ryzyka dysleksji od najmłodszych lat- już w przedszkolu. Znaczącą rolę odgrywa zabawa, która nie jest doceniana przez rodziców. Z czasem, gdy nabiera ona charakteru świadomego, staje się swoistą formą uczenia. Każda zabawa, właściwie dobrana do możliwości dziecka, wnosi coś kształcącego i rozwijającego jego umiejętności oraz sprawność. Sukces w zabawie jest bodźcem do nauki i pracy, umacniający w dziecku optymistyczne przeświadczenie o jego możliwościach i o tym, że uda mu się również w szkole.
26
WRZ
2016
345
razy
czytano
p8zawiercie.pl