DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA
Jak przygotować dziecko do szkoły? – dojrzałość szkolna
Na powodzenia szkolne wpływa nie tylko umiejętność czytania, pisania czy liczenia, przekraczając próg szkoły mały człowiek powinien posiadać zespół umiejętności określonych jako dojrzałość szkolna, na którą składają się:
- dojrzałość umysłowa
- dojrzałość emocjonalna
- dojrzałość społeczna
- dojrzałość fizyczna
Dziecko gotowe do nauki potrafi poradzić sobie ze stawianymi mu wymogami, jest dojrzałe emocjonalnie i społecznie, co pozwala na prawidłowe funkcjonowanie w grupie i ułatwia dostosowanie się do zasad panujących w szkole.
Dzieci rozwijają się w różnym tempie , są takie które dojrzałość szkolną osiągną w wieku 6 czy 7 lat ale i takie, które będą na tym etapie nawet i później.
Dziecko dojrzałe potrafi samo się obsłużyć i być samodzielne w grupie rówieśniczej – ubiera i rozbiera się samo lub z niewielką pomocą, wiąże buty, łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami, umie i lubi bawić się i rozmawiać z nimi, nie prowokując konfliktów, radzi sobie w codziennych rutynowych czynnościach.
Bardziej rozwinięte emocjonalnie i intelektualnie jest dziecko, które ma swoje ulubione książki, takie z którym dużo się rozmawia, któremu dużo się czyta i opowiada.
Przed pójściem do szkoły należy ćwiczyć indywidualne umiejętności i samodzielność, i to nie tylko dotyczącą ubierania, mycia czy czesania się ale także wykonywania prostych zadań narzuconych przez rodziców. Przedszkolaki za których rodzice wszystko robią nie potrafią się zorganizować, ale jeśli będą musiały zadbać o swoje rzeczy to tak szybko ich nie zgubią i będą na nie uważały.
Ważne jest:
- przydzielanie dziecku drobnych obowiązków wykonywanych codziennie przez co kształtujemy systematyczność,
- uzupełnianie i pogłębianie wiedzy o otaczającym świecie i wzbogacanie doświad-czeń dziecka
- stymulowanie do działania, co rozwija spostrzegawczość i umiejętność samodziel-nego myślenia
- odpowiadanie na wszystkie zadawane pytania, dostosowując odpowiedzi do poziomu dziecka
- prawidłowe i wyraźne mówienie, szczególnie bez zdrobnień
- usprawnianie ręki dziecka poprzez malowanie, rysowanie, klejenie, wycinanie, skła-danie kartek, lepienie
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
- rozwijanie spostrzegawczości słuchowej np. poprzez czytanie bajek, zainteresowanie książką i wielokrotne czytanie służy także ćwiczeniu pamięci i roz-wijaniu koncentracji uwagi
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i umiejętności liczenia na konkretach
- wpajanie zasad kulturalnego zachowania i przyzwyczajanie do stałego rozkładu dnia
Również a może przede wszystkim rodzice powinni osiągnąć dojrzałość do rozpoczęcia nauki szkolnej przez ich dzieci, powinni wpoić dzieciom, że rozpoczęcie nauki to nie koniec dzieciństwa a nowa przygoda, nowi koledzy powinni kształtować pozytywną motywację dziecka do nauki, a nie straszyć szkołą i przez to zniechęcać.
Rodzice powinni się cieszyć każdym najdrobniejszym sukcesem swojej pociechy powinni go zauważyć i pochwalić gdyż dziecko poczuje się wtedy docenione i zmotywowane do działania. Nie stawiajmy dziecku wymagań, które przekraczają jego możliwości a przez to nie zniechęcajmy go do podejmowania być może nowych prób do działania, gdyż tylko wielokrotne ćwiczenia i nabywane przez to doświadczenie pozwolą się czegoś nauczyć.
Bochenkiewicz Wanda
29
LUT
2016
245
razy
czytano
p8zawiercie.pl