Skróty klawiszowe:

Pokaż moduł: Skróty klawiszowe.

Strona wykorzystuje pliki cookies.
Dowiedz się więcej...

p8zawiercie@zawiercie.eu

32 67 223 35

Mali odkrywcy wielkie możliwości

Dla rodziców

Artykuły dla rodziców

Mowa dzieci w wieku przedszkolnym.

Mowa dzieci w wieku przedszkolnym.

Mowa dziecka w wieku przedszkolnym

DZIECKO 3- letnie

• wymawia wszystkie samogłoski,
• może zamieniać samogłoski: a-o,
e-a,i-y(mała sprawność języka)
• powinno wymawiać spółgłoski,
• w tym wieku pojawiają się: s,z,c,dz, a czasem również: sz,cz, ż, dż;
Dziecko umie wymawiać poprawnie głoski w izolacji i pod dyktando, ale w mowie spontanicznej są one zamieniane na łatwiejsze w wymowie.
• r – wymawiane jest jak: j lub l;
• zamiast: f- występuje – ch;
• występuje brak wyraźnych końcówek w wyrazach.

DZIECKO 4- letnie

• wymowa dziecka poprawia się;
• utrwalają się trudniejsze głoski:
s, z, c, dz, – bez zmiękczeń;
• opanowuje wymowę ,,r’’- jest dla dziecka ogromnym sukcesem,
(często jej nadużywa, wymawiając
np. ,,rarka ‘’zamiast ,,lalka’’ itp.);
• sepleni, zamieniając prawidłowe głoski: sz, ż, cz, dż na s, z, c, dz
lub na głoski ś, ź, ć, dź;
• mowa nie jest jeszcze doskonała;
• w tym okresie może wystąpić niepłynność mówienia określana przez rodziców jako jąkanie;
W wieku 3-5 lat nie jest to wada wymowy.

DZIECKO 5 – LETNIE

• mowa jest już zrozumiała;
• trudne głoski: sz, ż, cz, dż, dziecko wymawia w miarę dobrze, chociaż może jeszcze seplenić;
• buduje zdania poprawnie pod względem gramatycznym;

DZIECKO 6- LETNIE

• mówi już poprawnie;
• zachowuje właściwy akcent i tempo mowy;
• posiada duży zasób słownictwa;
• buduje poprawne logicznie zdania, zgodne z zasadami gramatyki.

DROGA MAMO, KOCHANY TATO,
NAJMILSI DZIADKOWIE!!

Możecie mi bardzo pomóc bawiąc się ze mną. Poświęćcie mi więcej czasu.
Nie bardzo potrafię jeszcze dobrze mówić, chociaż wiem, że Wy doskonale rozumiecie, co Wam chcę powiedzieć. Chcę, by rozumieli mnie też inni: koledzy i koleżanki w przedszkolu, pani wychowawczyni, moja ulubiona ciocia i wujek, z którym układam puzzle.
Przeczytajcie, co radzi logopeda!!

JĘZYK W SUPEŁEK
CZYLI ZABAWY LOGOPEDYCZNE.

Zabawy logopedyczne dla dziecka możesz wymyślać sama – w różnych codziennych sytuacjach. To wcale nie jest trudne, jeśli się pamięta, że mowę można ćwiczyć przy takich przy takich zwyczajnych czynnościach jak żucie, dmuchanie, ziewanie, a nawet…całowanie.
Jeżeli więc chcesz, by Twoje dziecko mówiło wyraźnie, podawaj mu często pokarmy wymagające żucia ( choć niekoniecznie gumę) i podgrzewaj mocniej zupę, żeby musiało dmuchać na łyżkę. Gdy ziewa, zamiast je strofować , zaproponuj, by ziewnęło raz jeszcze, ale zasłaniając buzię rączką. Zysk będzie podwójny, bo za jednym zamachem nauczysz je zasad dobrego wychowania i poćwiczysz oddech. Jeśli nie obawiasz się mniej eleganckich ćwiczeń, to przygotowując śniadanie, rozsmaruj na talerzyku krem czekoladowy albo jakiś inny smakołyk. Niech dziecko go zje zlizując czubkiem języka. Może przy tym rysować językiem różne wzory. Powodzenia.

DMUCHANKI

Jest wiele wariantów tej zabawy. Dmuchając, można poruszać wiatraczek, pocięte paski bibułki, zabawki zawieszone na nitkach. Można utrzymywać w górze piórko lub gasić świecę z coraz większej odległości.

PIŁKA DMUCHANA

Jest odmianą piłki nożnej. Na dwóch krańcach stołu ustaw dwie bramki w odległości 15 cm. Piłeczkę pingpongową połóżcie na środku. Na sygnał zacznijcie grę. Dmuchając, trzeba wbić gola przeciwnikowi.

JĘZYCZEK WĘDROWNICZEK

Do tej zabawy potrzebne jest duże lustro. Kontroluje się w nim poprawność wykonywanych czynności. Opowiedz dziecku historyjkę o języczku, który wybrał się na wycieczkę po całej buzi. Języczek ogląda buzię od wewnątrz: liczy ząbki, dotyka podniebienia, zagląda pod siebie, dotyka dziąseł górnych i dolnych, wygląda na zewnątrz, próbuje dosięgnąć nosa, dotknąć brody itp. Ta zabawa ćwiczy język i pomaga maluchowi poznać nazwy różnych części buzi.

HUŚTAWKA DLA MISIA

Ułóż dziecko wygodnie na plecach. Na jego brzuszku połóż książkę, posadź na niej misia lub inną ulubioną zabawkę. Dziecko wdychając i wydychając powietrze, huśta misia, który to się unosi , to opada. Dziecko musi oddychać powoli i spokojnie, tak żeby miś nie spadł z huśtawki.

PORZĄDKI
Rozsyp na stole drobne przedmioty. Zadaniem dziecka jest sprzątnąć wszystko do pudełka – za pomocą warg. Można zrobić zawody, kto zbierze więcej.

GŁODNY KOTEK

Opowiedz dziecku bajkę o głodnym kotku, który szukał czegoś do jedzenia. Jeśli wystarczy Ci czasu i wyobraźni, możesz rozwinąć bajkę. Kotek spotyka zwierzęta i próbuje tego, co one jedzą. W końcu znajduje miseczkę mleka i stwierdza, że to jest dla niego najlepsze. Dziecko gra rolę kotka. Głodny kotek oblizuje kolejno górną i dolną wargę. Potem dziecko robi z rąk miseczkę i naśladując kotka ,,pije” mleko. Na koniec, jak to zwykle robią kotki, myje się pojedzeniu, zlizuje mleko z warg.

BAŃKI MYDLANE

Znana i bardzo lubiana przez dzieci zabawa. Możesz użyć gotowego zestawu kupionego w sklepie albo samodzielnie przygotować słomkę i płyn. Zachęcam do tego drugiego. Będziesz mieć pewność, że płyn nie jest szkodliwy dla malucha, a dziecko będzie mogło robić bańki i w powietrzu, i w kubku – dmuchając przez słomkę do środka.

ŻYWE LUSTERKO
Usiądź naprzeciw dziecka. Ustalcie, kto pierwszy będzie lusterkiem. Jedna osoba robi różne miny, a ,, lusterko” stara się je naśladować. Potem zamieńcie się rolami. To naprawdę śmieszne.

29

LIS

2015

81

razy

czytano

p8zawiercie.pl

Zdjęcie: Dzieci
Zdjęcie: Dzieci

Kontakt

Dane przedszkola

 

Przedszkole Nr 8 Bajkoludki w Zawierciu
42-400 Zawiercie
ul. Wierzbowa 8
woj. Śląskie

Kontakt

 

p8zawiercie@zawiercie.eu
32 67 223 35

Zdjęcie: Więcej o tej stronie.
Zdjęcie: Więcej o tej stronie.

Przewiń stronę na samą górę.

Logo serwisu.

Przedszkole Nr 8
Bajkoludki w Zawierciu

Ukryj moduł.

Wyszukaj na stronie

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.

Formularz kontaktowy

Pytanie do burmistrza

Zgłoś usterkę

Formularz zgłoszenia