O naszych dzieciach
NASZE CZTEROLATKI
W wieku 4 lat rozpoczyna się okres średniego dzieciństwa, który trwa do 6 roku życia.
Dziecko czteroletnie sprawia więcej problemów niż trzylatek, a to dlatego, że ujawniają się w nim cechy przekory. Nagle odkrywa, że dorosły wcale nie może wszystkiego, więc próbuje przeciwstawiać się wszelkim poleceniom, które jako młodsze dziecko wykonywało bez problemu.
Czterolatek potrafi niemal w jednej chwili przejść od śmiechu do łez, swą radość wyraża głośnym śmiechem, złość – krzykiem i tupaniem nogami. Nigdy nie można być pewnym co wywoła u niego negatywną reakcję, nigdy nie wiadomo co go zainteresuje, co rozzłości, co wzbudzi sprzeciw. W tym wieku możemy też zaobserwować częstsze konflikty z rodzeństwem, związane ze wzrostem pobudliwości. Często rodzice są zaskoczeni, że czterolatek może wdać się w kłótnie ze starszą siostrą lub bratem. Musimy liczyć się z napadami złości naszego malucha, brakiem opanowania, a nawet używaniem brzydkich słów.
Doświadcza on wszystkich uczuć i emocji jakich doświadczają dorośli, ale jeszcze nie potrafi ich nazwać i poradzić sobie z nimi.
Następuje dynamiczny rozwój osobistego potencjału, dziecko czteroletnie chce wszystko robić samodzielnie i czuje wielką dumę ze swoich dokonań, nawet jeśli są dalekie od ideału. Potrzebuje przyjaznej zachęty, zapewnień, że i dorosły nie od razu wszystko umiał.
Wyręczając dziecko w czynnościach samoobsługowych uczymy je bezradności.
Bardzo ważną rzeczą jest konsekwencja, stanowczość i stawianie jasno określonych granic.
Bezcelowe jest wtedy stosowanie jakichkolwiek kar.
Tak naprawdę czterolatek nie bardzo wie czego chce. Rolą dorosłych będzie tu porządkowanie świata dziecka i określanie mu jego przywilejów i obowiązków.
Dziecko czteroletnie może pomagać w:
- równym ustawianiu swoich bucików,
- porządkowaniu zabawek przed snem,
- ubieraniu się i rozbieraniu,
- zapinaniu i rozpinaniu guzików,
- nakrywaniu do stołu.
Dziecko czteroletnie potrafi:
- skakać na jednej nodze,
- potrafi samodzielnie korzystać z toalety,
- wspinać się,
- jeździć na rowerku trzykołowym, a nawet dwukołowym,
- jest w stanie opanować jazdę na nartach, łyżwach.
Czterolatki znacznie częściej niż trzylatki potrzebują towarzystwa do zabawy, mimo że poszczególne dzieci mogą się sprzeczać ze sobą żywo i gwałtownie. Dzieci w tym wieku bardzo się lubią i często zabawa przebiega spokojnie, bez zbytniej ingerencji ze strony dorosłych.
NASZE PIĘCIOLATKI
Dziecko pięcioletnie jest „wulkanem energii”,jest ruchliwe – biega, skacze, wspina się na drabinki, wchodzi pod meble, huśta się na huśtawce; jego główną potrzebą jest potrzeba ruchu. Ma na tyle rozwiniętą koordynację wzrokowo- ruchową oraz poczucie równowagi, że podejmuje te czynności.
Aby dziecko prawidłowo rozwijało się fizycznie warto:
- dać dziecku możliwość trenowania sprawności ręki poprzez zabawę: malowanie dłońmi, wycinanki, plastelina, lepienie z gliny itp.
- Zachęcać dziecko do jazdy na rowerze, która doskonale wpływa na zmysł równowagi oraz na prawidłową koordynację całego ciała. Przy tej okazji warto pamiętać o bezpieczeństwie dziecka – kask i ochraniacze obowiązkowo! Oprócz jazdy na rowerze doskonałe jest pływanie, taniec, jazda na łyżwach itp.
- Uczęszczać z dzieckiem na wszelkiego rodzaju place zabaw, małpie gaje, ogródki jordanowskie, gdzie dziecko będzie miało możliwość trenowania swoich umiejętności jak również spożytkowania nagromadzonej energii.
Pięciolatek potrafi:
- samodzielnie rozebrać się dość płynnie (może mieć kłopoty z samodzielnym ubieraniem się),
- samodzielnie je łyżką, widelcem, raczej nie posługuje się nożem, pije z kubka, trzyma w ręce kanapkę, sprząta ze stołu,
- potrafi umyć i wytrzeć ręce, buzię – ale jeszcze ruchy te nie są płynne,
- umyć zęby pod kontrolą (sam czyści zęby tylko z przodu i bardzo krótko), czesze włosy (nie na całej głowie, ponieważ ma jeszcze zbyt krótkie ręce),
- prawidłowo trzymać ołówek, w trakcie rysowania opierać przedramię o stół, a drugą ręką przytrzymywać kartkę,
- rysować linie pionowe, poziome, ukośne,
- odwzorować koło, krzyżyk, kwadrat, trójkąt,
- odwzorować szlaczki typu://////, VVVVV , XXXXX,
- kolorować obrazki, wypełniać kolorem kontury, ma prawo wychodzić poza kontur,
- rysować rysunek zgodny z podanym tematem,
- malować farbami, używając pędzelka i innych przyborów,
- prawidłowo wymawiać głoski,
- nazywać przedmioty, czynności sytuacje, potrafi je opisać przy pomocy przymiotników,
- wypowiadać się zdaniami, potrafi przedstawić przebieg zdarzenia, opisać, co się stało, co mu dolega, dlaczego płacze, cieszy się, co zdarzyło się w przedszkolu itp.,
- rozumie treść poleceń, rozumie podstawowe pojęcia dotyczące sytuacji w grupie, w domu, w przedszkolu.
Wraz z rozwojem dziecka wzrasta znaczenie obserwacji otoczenia, gromadzenia okazów, obrazków, udostępniania mu estetycznie wykonanych przedmiotów i dzieł sztuki. Zwiększa się też rola książki, pomocy dydaktycznych, opowiadań nauczycielki, przedstawień kukiełkowych, koncertów.
Wady wymowy, które jeszcze u dzieci młodszych mogły być przypisywane właściwościom wieku, u pięciolatków zdecydowanie wymagają interwencji ortodonty, stomatologa, laryngologa lub logopedy.
***
Danuta Wawiłow
Szybko
Szybko, zbudź się, szybko, wstawaj!
Szybko, szybko, stygnie kawa!
Szybko, zęby myj i ręce!
Szybko, światło gaś w łazience!
Szybko, tata na nas czeka!
Szybko, tramwaj nam ucieka!
Szybko, szybko, bez hałasu!
Szybko, szybko, nie ma czasu!
Na nic nigdy nie ma czasu…
A ja chciałbym przez kałuże
iść godzinę albo dłużej,
trzy godziny lizać lody,
gapić się na samochody
i na deszcz, co leci z góry,
i na żaby, i na chmury,
cały dzień się w wannie chlapać
i motyle żółte łapać
albo z błota lepić kule
i nie spieszyć się w ogóle…
Chciałbym wszystko robić wolno,
ale mi nie wolno…
Dorota Gellner
Dzieci
Wszystkie dzieci
na całym świecie
są takie same –
lubią skakać na jednej nodze
i lubią zanudzać mamę.
Wszystkie dzieci
na całym świecie
śpiewają wesołe piosenki
i byle kamyk,
i byle szkiełko
biorą jak skarb
do ręki.
Podobno dzieci
na całym świecie
bywają niegrzeczne czasem,
lecz to nie u nas,
nie w naszym mieście –
to gdzieś za górą, za lasem.
***
Każdy okres rozwojowy dziecka charakteryzuje się specyficznymi problemami z radzeniem sobie z dzieckiem. To od nas, dorosłych zależy, jakiego człowieka wychowamy, jak przejdzie on przez kolejne fazy rozwoju.
Literatura
1. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków
2. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Od malucha do starszaka
3. M. Przetacznikowa-Gierowska, G. Makiełło-Jarża, Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego
4. G. Demelowa, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola
19
CZE
2014
301
razy
czytano
p8zawiercie.pl